>

Adria Supertwin 4×4: offroad buscamper op Mercedes Sprinter-basis

De klassieke rondreis over asfalt en langs camperplaatsen en campings maakt bij steeds meer camperaars plaats voor ritten over bospaden, kiezelstranden en winterse berggebieden. Daar hoort een huis op wielen bij dat meer kan dan alleen over de weg rijden. Toch had Adria, bekend van de Twin-serie buscampers, tot dusver geen eigen 4×4-camper in het gamma. Die leemte verdwijnt nu de Sloveense fabrikant de Supertwin 4×4 aankondigt, gebaseerd op de Mercedes Sprinter.

Met permanente vierwielaandrijving, Alde-vloerverwarming en keuze uit vier plattegronden richt Adria zich op reizigers die avontuur zoeken zonder concessies aan comfort. De eerste exemplaren worden begin 2026 bij de dealers verwacht. Tot die tijd volgt hier alvast een voorproefje van de techniek, de indelingen en de positie in een snel veranderende markt.

Compact of royaal: twee lengtes, twee plattegronden

Adria levert de Supertwin in twee carrosserielengtes. De 600-modellen blijven onder de zes meter en zijn daarmee handzaam in stadskernen en op veerboten. De 700-varianten zijn een meter langer, wat zich vertaalt in meer binnenruimte, enkele lengtebedden en laadmogelijkheden.

  • 600 SPB (5,99 m) – dwarsbed achterin met een carrosserie­uitsparing voor extra beenlengte
  • 600 SPB PTR (5,99 m) – idem, af fabriek ‘Power-Top-Ready’ voorbereid voor daktent en zonnepanelen
  • 700 SGX (7,00 m) – elektrisch hefbed in lengterichting; in hoge stand ontstaat een ruime garage voor twee e-bikes
  • 700 SGX PTR (7,00 m) – idem, eveneens ‘Power-Top-Ready’ voor extra mogelijkheden op het dak

Zo kiezen kopers tussen maximale wendbaarheid of extra woonoppervlak, altijd met vierwielaandrijving en Alde-verwarming.

Mercedes-techniek met permanente 4×4

Elke Supertwin staat op de Sprinter 419 CDI, goed voor 190 pk en 450 Nm. De negentraps G-TRONIC-automaat houdt het toerental bij 100 km/h net boven 1.800 tpm, wat rust en brandstof­besparing oplevert. Het 4ETS-systeem remt doorspinnende wielen individueel af, terwijl hellingassistenten het rijden op onverhard terrein vergemakkelijken.

Met 204 mm bodemvrijheid en standaard General Grabber AT3-banden (245/70 R17) trekt de Supertwin probleemloos over grind en nat gras. Wie vaker off-road gaat, kan kiezen voor BFGoodrich All-Terrain-rubber.

‘Open living’ met flexibele garage

Binnen valt meteen het panoramadak op, waardoor de leefruimte baadt in daglicht. Draaibare cabinestoelen en een halve dinette vormen het hart van het interieur. In de 94 cm lange keuken liggen een tweepits gasfornuis, spoelbak en een 84-liter compressorkoelkast. Drie soft-close-laden met elektrisch slot blijven dicht op hobbelpaden.

Badkamer met draaibare wand

Rechts van de schuifdeur draait een kunststofwand negentig graden. Zo verandert het gebruik van toilet naar een volwaardige douche in een handomdraai. Een 10-liter boiler levert continu warm water; de geïsoleerde vuilwatertank is elektrisch verwarmd.

Slaap- en laadopties

  • Dwarsbed (600-serie) – matras 196 × 140/125 cm op lattenbodem, wegklapbaar voor een meter hoge garage
  • Lengte-hefbed (700-serie) – elektrisch verstelbaar; onder het omhoog geplaatste bed ontstaat plaats voor twee mountainbikes

Vier sjorogen in de vloer houden de lading onderweg op zijn plek.

Winterhard dankzij Alde 4000 D

De Supertwin is de eerste Adria-buscamper met de watergedragen Alde Compact 4000 D-kachel op diesel. Het circuit voert warmte langs convectoren onder vloer en wanden, zodat koudebruggen beperkt blijven. Bij –10 °C is het binnen in twintig minuten 21 °C.

Een 100 Ah LiFePO₄-accu en een 50 A-laadbooster voorzien de boord­elektronica van stroom; het dakrek is bekabeld voor zonnepanelen tot 340 W.

Veilig rijden met Sprinter-assistenten

Het MBUX-infotainment met 10-inch scherm biedt draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Adaptieve cruise­control, rijstrookhulp, dodehoek­monitor en noodremhulp zijn standaard; een optionele 360°-camera maakt achteruit manoeuvreren eenvoudig. Bestuurders- en bijrijdersstoel zijn in hoogte en hoek verstelbaar en beschikken over stoel­verwarming.

Opties, prijs en levertijd

Adria meldt een basisprijs van € 123.490 inclusief btw, exclusief bpm. Het uiteindelijke Nederlandse bedrag volgt na homologatie. Optiepakketten variëren van een Safety-pakket (navigatie en verkeersbord­herkenning) tot een Winter-pakket (verwarmbare voorruit) en een Trekhaak-pakket (3.500 kg). De eerste demo’s worden in januari 2026 verwacht; configureren kan vanaf het najaar.

Concurrentie: Hymer en La Strada in het vizier

De Supertwin meet zich onder anderen met de Hymer Free S 600 4×4 en La Strada Regent S 4×4. Beide gebruiken dezelfde Sprinter-basis, maar leveren lucht­verwarming waar Adria standaard Alde-vloeistofverwarming biedt. Met vier plattegronden en een scherpe vanafprijs positioneert Adria zich daardoor behoorlijk concurrerend in dit premium 4×4-segment.

Met de Supertwin 4×4 legt Adria de lat wellicht zelfs hoger voor dergelijke compacte off-road-campers. Sprinter-techniek, Alde-vloerverwarming en twee indelingen leveren een combinatie op je niet vaak ziet. Wie het nodige geduld heeft – de productie start begin volgend jaar – kan in 2026 op reis met een buscamper die avontuur en comfort verenigt.