Soorten campers

CamperCampers zijn er in alle soorten en maten, vanaf het kleinste minibusje tot het formaat touringcar. Welke indeling je ook wilt, welke smaak je ook hebt, er is keus genoeg.

Campers, oftewel kampeerauto’s,  worden door onze zuiderburen trouwens ook wel zwerfauto’s of motorhomes genoemd.

De meest gangbare soorten campers zijn qua basisvorm in vier soorten in te delen:

Daarnaast zijn er nog een aantal varianten die wat minder vaak voorkomen, maar niet minder interessant zijn:

Buscamper

BuscamperEen buscamper is gebouwd op de basis van een bestelbus. Daarbij is de carrosserie van de bestelbus voor het grootste deel gehandhaafd, en is het dak over het algemeen verhoogd en soms voorzien van een hefdak. In dat verhoogde dak of hefdak bevinden zich soms ook nog één of twee slaapplaatsen.

Door de compacte afmetingen is de binnenruimte weliswaar wat beperkter, maar is hij ook het makkelijkste te rijden en te parkeren, wat zeker in steden en op smalle wegen een groot voordeel kan zijn.

Buscampers mogen zich vooral de laatste jaren verheugen in een stijgende populariteit. Onder de zelfbouwers zijn buscampers de meest gebruikte soort.

Alkoof camper

Alkoof camperDeze camper is herkenbaar aan de grote uitbouw van het woongedeelte, dat boven de cabine is gebouwd en meestal plaats biedt aan een tweepersoonsbed, ook wel alkoofbed genoemd. Een alkoofcamper is op basis van een bestelwagen- of vrachtwagenchassis met cabine gebouwd.

De woonruimte is over het algemeen riant, de alkoof wordt niet door iedereen even fraai gevonden en heeft ook nadelige gevolgen voor de rijeigenschappen en het uitzicht voor bestuurder en bijrijder.

Vooral verhuurbedrijven maken veel gebruik van alkoof campers, omdat deze voor de aanschafprijs relatief veel ruimte bieden.

Integraal camper

Integraal camperBij een integraal camper is de camper opgebouwd op uitsluitend een chassis. De cabine van de bestel/vrachtwagen is dus vervallen, de camper heeft zijn eigen cabine welke naadloos aansluit aan de woonruimte. Boven de cabine is vaak plaats voor een (extra) hefbed.

Door de speciale opbouw met geïntegreerde cabine is dit model ook het duurste in aanschaf, waardoor velen dit model als dé ultieme camper beschouwen.

Half-integraal camper

Half-integraal camperEen half-integraal camper, ook wel semi-integraal camper genoemd, is in feite een tussenvorm tussen een alkoof camper en een integraal camper. De overgang tussen cabine en woonruimte is wat vloeiender gemaakt, en de alkoof boven de cabine is aangepast tot een gestroomlijnde verhoging van de cabine.

De compacte modellen hebben vaak ook een wat smallere woonruimte, zodat je met de camper ook wat makkelijker over smallere wegen kunt rijden.

De half-integraal camper komt qua uiterlijk zo redelijk overeen met een integraal camper, zonder dat daar een kostbare speciale cabine voor benodigd is. De half-integraal camper wordt daarom steeds populairder, wat vooral ten koste van de alkoof campers gaat.

Afzetunit op pick-up, bestelwagen of vrachtauto chassis

Afzetunit op pick-upDit concept was vooral in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw populair, toen ook de terreinwagens en pick-ups populair waren. Er zijn verschillende mogelijkheden omdat deze afzetunits, ook wel opzetunits genoemd, verkrijgbaar zijn van een kaal casco tot geheel afgebouwde camper.

De containers zijn over het algemeen verkrijgbaar voor zowel de meest voorkomende soorten pick-ups (enkele, dubbele, en anderhalve cabine) als bestelwagen-  en vrachtautochassis. Als u niet op vakantie bent is de pick-up natuurlijk gewoon ´los´ te gebruiken.

Vijfde wiel

Een vijfde wiel, ook wel fifth weel genoemd, wordt net als een oplegger op een speciaal daarvoor gebouwde chassis-cabine geplaatst. Dit kan een versie voor een klein (B-E) of groot rijbewijs (C-E) zijn.

Dit soort campers biedt veel mogelijkheden, maar heeft uiteraard ook zijn beperkingen. Bijgaand een filmpje over een reis met een vijfde wiel.

Expeditie camper

Expeditie camperExpeditie campers worden over het algemeen geheel op maat vervaardigd en zijn er dus in vele varianten. Ook deze campers worden vaak zelf gebouwd.

De basis is vaak een vierwiel aangedreven vrachtauto- of bestelwagenchassis, een Unimog, een verlengde Landrover of een voormalig legervoertuig.

Omgebouwde touringcar

Omgebouwde touringcarEen touringcar biedt natuurlijk legio mogelijkheden om te worden omgebouwd tot camper.

Dit gebeurt dan ook overwegend door zelfbouwers, hoewel er ook wel exclusieve campers op basis van een touringcar worden gebouwd, vaak voor professionele toepassingen (popgroepen, sportploegen etc).