Onderhoud vooraf én tijdens de reis

MonteuseOok als je wat minder technisch bent aangelegd kun je zelf het nodige kleine onderhoud aan je camper verrichten, en de meest noodzakelijk voorbereidingen voor je reis maken.

Zo leer je je camper ook meteen wat beter kennen waardoor je onderweg ook minder snel voor verrassingen komt te staan.  We splitsen het even in twee delen, waarbij we vermelden dat deze pagina nog in bewerking is; tips/aanvullingen zijn welkom.

Gereedschap, reserveonderdelen en onontbeerlijke zaken

Een aantal dingen zijn noodzakelijk of handig voor onderhoud aan de camper tijdens de vakantie.

Andere specifieke dingen kunnen een automonteur of behulpzame medecamperaar aardig op weg helpen als je onverhoopt ergens met pech langs de weg staat.

Wat je in ieder geval mee moet nemen

  • Handleidingen, technische gegevens, servicehandboeken en lijsten van servicepunten
  • Reservewiel, krik, wielmoersleutel, een paar stevige plankjes, keggen
  • Lampenset  en reservezekeringen (controleer deze goed), ook voor de binnenverlichting en eventuele fietsendrager
  • Vloeistof voor het chemisch toilet
  • Geschikte motorolie
  • Gevarendriehoek en veiligheidshesje
  • Sleepkabel of sleepriem
  • Startkabel van voldoende dikte en lengte

Ook handig om mee te nemen

  • Reparatietape (zgn. ducktape)Gereedschap
  • Nylon koord, ijzerdraad, tiewraps
  • Elektriciteitsdraad, kroonsteentjes
  • Poetsdoeken
  • Een set schroevendraaiers, ring/steeksleutels, dopsleutelset, inbussleutels
  • Klein ijzerzaagje, of schrobzaagje met blad van ijzerzaag, hamer, hobbymes
  • Diverse maten/soorten schroeven, moeren, ringen et cetera
  • Een klein dekzeil, of landbouwplastic
  • Hobbylijm
  • Een tube kit
  • Slangklemmen in diverse maten
  • Eenvoudige universeelmeter
  • Spanbanden in diverse lengten
  • Een explosieveilige jerrycan met reservebrandstof
  • Werkhandschoenen

Hier maak je de monteur “in the middle of nowhere” blij mee

Dit zul je in goed overleg met je onderhoudsbedrijf moeten uitzoeken, en is zeker als je wat verder weg gaat, aan te raden. Wij nemen bijvoorbeeld mee:

  • Passende v-snaar
  • Thermokoppel voor koelkast en/of kachel
  • Andere specifieke, regelmatig defect rakende reserveonderdelen voor motor, koeling, verwarming
  • Bevestigingsmateriaal/sluitingen voor de dakluiken en ramen

Onderhoud vooraf en onderweg

Vroeger was het heel normaal dat we zelf het nodige klein onderhoud aan onze auto deden. Met de intrede van de electronica in de auto is dit wat meer op de achtergrond gekomen. Toch zijn er een aantal zaken die wel zelf makkelijk kunnen, en zelfs moeten doen. Hierbij gaan we er van uit dat je je camper sowieso regelmatig door een vakkundig bedrijf laat onderhouden, waardoor deze werkzaamheden vooral een extra controle zijn om de kans op pech en storingen onderweg minimaal te houden, en voor je veiligheid onderweg.

Zorg dat je deze handelingen ook zonder instructieboekje uit kunt voeren, want je zult ze ook onderweg regelmatig moeten verrichten.  Wij raden aan om deze handelingen in ieder geval een aantal malen per jaar, vóór iedere grotere reis, en ook tijdens de reis te herhalen. Dit hoeft niet dagelijks, maar zeker wel na de eerste lange rit, en voordat je echt de bergen in gaat. Ook na een dag rijden in extreem warm weer kan het geen kwaad om even de vloeistoffen te controleren.

Onder de motorkap

Raadpleeg eerst het instructieboekje! Controleer nu, bij een koude motor, het peil van de motorolie, koelvloeistof, remolie, vloeistof voor de airconditioning, ruitensproeiervloeistof en andere zaken die het instructieboekje vermeld staan in het hoofdstuk “Voordat u op reis gaat” oid.

Voel ook even of alle kabels en de accu nog vast zitten, controleer de slangen op schade of verouderde slangklemmen, en voel even of de v-snaren niet opvallend los zitten of beschadigd zijn. Als er tijdens nat weer een snaar piept, laat hem dan door de garage op spanning brengen en eventueel vervangen, want hij zal het anders natuurlijk uitgerekend op zondagochtend, midden op een stil landweggetje en in de stromende regen, begeven..

Banden en wielen

Controleer de bandenspanning, de correcte bandenspanning staat in het instructieboekje vermeld. Let daarbij op de belading, een zwaardere belading vraagt vaak een hogere bandenspanning. Doe dit als de banden koud zijn, vlak na het rijden zijn de banden namelijk warmer en is de bandenspanning iets hoger.

Kijk ook of de banden nog voldoende profiel hebben (wettelijk minimaal 1,6 mm, maar ga liever uit van minimaal 3 mm) en geen beschadigingen hebben. Als je een passend sleuteltje hebt, kijk dan ook meteen of de ventielen goed vast zitten. Denk ook aan het reservewiel!

Ongelijkmatige slijtage aan de banden kan duiden op problemen met de wielophanging of uitlijning, hoewel dat ook tijdens het normale onderhoud aan het licht zou moeten komen. Trilde je stuur zo irritant tijdens de vorige rit? Laat de wielen dan meteen even balanceren.

Kijk ook even of alle wielmoeren goed vast zitten. Zonder een momentsleutel kun je ze weliswaar niet met de vereiste kracht vastzetten, maar het is wel zo handig om te weten dat je onderweg geen wiel kwijt zult raken…

Ramen, ruitenwissers en spiegels

Het regent!Goed zicht is niet alleen prettig, maar ook wel zo veilig. Maak de ramen van in ieder geval de cabine goed schoon zijn aan zowel binnen- als buitenzijde, en vergewis je ervan dat er geen wasresten of vettigheid op is blijven zitten die bij regen voor een waasvorming optreden.

Zijn de ruitenwisserbladen onbeschadigd, en kunnen ze hun werk goed doen, zonder piepen en haperen?

De spiegels zijn onontbeerlijk, zijn ze allemaal heel, goed gesteld, schoon en trillingsvrij? Heb je wel voldoende zicht, of misschien een dodehoekspiegel nodig? Kijk ook meteen of de achteruitrijcamera nog werkt en goed vast zit, en maak voorzichtig het lensje schoon met een zachte (vochtige) doek.

Gas

GaspitWanneer is de gasslang voor de laatste keer vervangen? BOVAG adviseert de oranje gasslangen elke vier jaar te vervangen en de zwarte exemplaren elke twee jaar. Voor de perfectionisten: er zijn sinds kort ook RVS slangen, die gaan nóg langer mee.

De leeftijd is eenvoudig te bepalen, de fabricagedatum staat op de slang. Verouderd? Meteen (laten) vervangen!

Zijn de gasflessen gevuld, en hebben ze de goede vulling? Werken alle apparaten, die van de gasinstallatie gebruik maken, naar behoren? Ruik je zo nu en dan een gaslucht? Laat de gasinstallatie dan meteen controleren!

Water

Lekkende kraanHetzelfde geldt voor het water, is de tank schoon, en gevuld? Doen de waterpomp en boiler het ook? Hoe zit het met de aftapkraantjes? Zitten alle slangen nog goed vast, en zie je geen verontreinigingen?

Zorg dat je alle leidingen en tanks sowieso enkele malen per jaar helemaal goed doorspoelt, en de tank zo mogelijk voor én na iedere (langere) reis, en tijdens de reis iedere week. En een keer extra goed schoonmaken met warm water en een beetje afwasmiddel kan geen kwaad natuurlijk. Er zijn ook specifieke reinigings- en ontsmettingsmiddelen voor de watertank in de handel.

Als je je camper niet vorstvrij kunt stallen, tap dan de waterleidingen en boiler af voordat het gaat vriezen. Naar verluid is er een levendige markt in reserve onderdelen voor bevroren boilers..

Verlichting

SpotjesDe verlichting aan zowel binnen- en buitenzijde controleer je natuurlijk uitgebreid vóór vertrek. Vergeet ook de lampjes in het toilet, en boven het keukenblok niet! Tijdens je reis dien je de normale voertuigverlichting ook zo nu en dan te controleren, zeker omdat de politie ons in het buitenland graag op de bon schijnt te zetten voor een defect lampje.

Sanitair

Ook kan het geen kwaad om je voorraad vloeistof voor het chemisch toilet te controleren, en de tank met spoelwater kun je beter regelmatig bijvullen dan opeens met een tekort te worden geconfronteerd. Kijk ook even achter het serviceluik van het cassettetoilet, is alles nog gangbaar, en schoon?

BadkamerHetzelfde geldt voor de afvalwatertank en/of faecaliëntank, controleer ook of je die nog goed kunt legen (op een geschikte plaats natuurlijk!), en leeg de tank sowieso bij terugkomst, wederom op een geschikte plaats.