Bourgogne
Frankrijk
Onze oorspronkelijke reis naar Belgisch Wallonië en Luxemburg brengt ons vanwege het slechte weer naar de Franse Bourgogne met aangenaam weer en heerlijke camperplaatsen.

MIDZOMER 2020

Met slechts 20 dagen rust halen we de camper weer uit de stalling voor een volgende reis.
Voorlopig wordt er de eerste drie dagen, voordat we daadwerkelijk vertrekken, even aan de camper gewerkt. Poetsen, wassen, gasfilter vervangen en nog wat van die kleine dingetjes.

Waar gaan we heen? Ik heb een leuke tocht uitgezet die zich via de diverse camperplaatsen en abdijen, met eigen brouwerij, gaat afspelen in België en dan met name in de provincies Luik en Luxemburg omdat we dicht bij huis willen blijven in verband met de Covit 19, ofwel het Coronavirus.
De planning is dat we onze eerste stop maken in Kanne, bij Maastricht. Vandaar gaat het naar Namen en Dinant en zo verder tot aan de Franse en Luxemburgse grens met mogelijk een terugreis via de Duitse Moezel.

WEEK 1

Maandag 29 juni
Eindelijk gaan we dan vertrekken, het is 11 uur als we de buren gedag zeggen en wij richting Maastricht rijden. Ik had gehoord van een camperplaats op een mixparking bij een abdij of klooster in Alden Biesen, dus daar gaan we naar toe om eens te kijken. Daar aangekomen blijkt er niet veel (of zeg maar niets) loos te zijn. Het zal wel door de Corona komen. Wij gaan na een korte stop verder naar Kanne, gelegen aan het Albertkanaal op de taalgrens van Vlaanderen en Wallonië. Als we hier aankomen vinden we een mooie parkeerplaats speciaal voor campers, direct naast de brug en met zicht op het kanaal en de voorbijvarende scheepvaart.
Er is ruimte genoeg om de stoelen buiten te zetten en als je in de zon en uit de wind zit, is de 16 graden nog best te dragen en is het zelfs nog aangenaam. Met wat lezen en de achter ons gelegen berg op te wandelen krijgen we de tijd wel om. Tegen de avond wordt het te fris en verkassen wij naar ons mobiele huisje.

Dinsdag 30 juni
Natuurlijk blijven we hier in Kanne vandaag nog staan. We nemen na de koffie de fiets en trappen in een gematigd tempo via een mooie en deels autovrije route naar Maastricht.
Het weer is er niet beter op geworden, het is bewolkt en we zijn blij dat we onze jas aanhebben. Ja en dan Maastricht, wat moeten we daar van zeggen, gezellig. We hebben een beetje vergeten boodschappen gedaan in Centre Ceramiq,
koffie drinken in Wijk (let op de naam van de winkel) en daarna weer op ons gemak terug. Het weer blijft onaangenaam, Buienrader geeft een regen waarschuwing en de temperaratuur is ook niet allervriendelijkst. Wat doen we? De hele dag binnen zitten of toch maar een stukje rijden.
We besluiten om toch maar te gaan rijden en wel naar Huy.
Na een rustige tocht via Maastricht eerst over de snelweg tot Luik en daarna gaat het langs de oever van de Maas over een gewone verbindingsweg tot in het centrum van Huy.

We staan hier pal aan de boorden van de Maas en op 100m afstand van het centrum.
Het is een leuke plek met enkele nadelen, je hebt hier geen satellietontvangst. Nou, als het moet kijken we wel via internet. Ook de GPS ontvangst laat af en toe steken vallen, maar die hebben we nu toch niet nodig en als derde minpuntje mag je dan tijdens de spits het verkeerslawaai noemen. Ondanks alles bevalt het ons hier prima. Van het bootjes vakantieseizoen is nog weinig te merken, we zien zegge en schrijven 2 Belgische jachten voorbij varen. Het zal wel aan de angst voor het Coronavirus liggen.

Woensdag 1 juli
Vannacht hebben we nagenoeg de hele nacht regen gehad en als we opstaan regent het nog, nou leuk als je vakantie hebt! Als we de diverse weerapps raadplegen zien we dat het vandaag maximaal 17 graden wordt en de rest van de week wordt het al niet veel beter. Lekker, rondlopen met een lichte trui aan of met de regenjas, ik had het me net even iets anders voorgesteld. Op de weerapp zien we dat het een stuk zuidelijker er veel beter voorstaat met het weer. Temperaturen van ca. 20 graden en meer met zon, worden er voorspeld. Ja, dan is het voor ons wel duidelijk, hoewel we ons voorgenomen hadden om in België te blijven, gaan we naar een droog Frankrijk met een voorspelde zon en minimaal 20 graden.
Zo gezegd, zo gedaan. Om 9.00 uur vertrekken we met regen en dat blijft zo tot we Bastogne voorbij zijn en Luxemburg naderen. In Luxemburg gaan we bij de Q8 diesel tanken voor €0,955 /ltr. en gaan vervolgens naar het shoppingcenter waar we bij de Cactus even rondneuzen en o.a. wat wijn scoren. In Luxemburg is mondkapjesplicht, dus op dat ding! We besluiten ook maar even hier wat te eten omdat het inmiddels lunchtijd is. Na de lunch gaat het met een rustige rit over de snelweg zuidwaarts en passeren we Metz en Nancy. Bij Nancy kiezen we ervoor om via Epinal naar het zuiden te rijden waardoor we langs de Jura rijden. Maar eerst maken we 12 km voor Epinal om 16.00 uur halt in Thaon op een eenvoudige camperplaats met sani, gelegen langs het Canal L’Est Sud ofwel het Vogezenkanaal. Ook hier is geen varend jacht te bekennen enkel een plaatselijk grindschip dat voorbij vaart.

We staan hier met meerdere campers direct aan de rand van het kanaal op gepaste Corona afstand en zetten gelijk de stoelen buiten en draaien ook nog eens de luifel uit want de zon schijnt en de thermometer geeft 24 graden aan. Ja dat is het gemak van een camper, bevalt het ergens niet dan vertrek je. Toch geeft dat een heerlijk gevoel als je van natte rillende 17 graden naar een warme zon met 24 graden kunt rijden. Met onze boot, waar we met veel plezier mee hebben gevaren, was dit voordeel ons niet gegeven, eenvoudig omdat we nooit deze afstand op een dag konden overbruggen. De rest van de dag hebben heerlijk ontspannen doorgebracht met lezen en wat wandelen ondanks dat er op zeker moment een dreigende bui hangt, maar we krijgen geen regen.

Donderdag 2 juli
Hoe goed het ons hier ook bevalt, we hebben hier vorig jaar ook al gestaan, we gaan toch weer verder. Ik heb gelezen dat in de buurt van Port sur Saone er een nieuwe camperplaats is bijgekomen, nou die willen we dan wel eens zien. Als we daar aankomen klopt het helemaal, het zijn mooie afgescheiden plaatsen bij een jachthaven waar verder niets te doen is. We staan hier alleen, ver van alles en daar hebben we vandaag geen zin in, dus eten we eerst wat en rijden we even een stukje terug en gaan in Vaire et Montoille op de camperplaats staan. Hier zijn we vorig jaar ook al geweest en dat was ons goed bevallen.
En je ziet op de foto gelijk waarom.

We staan hier aan een klein meer met plaats voor 5 campers en hebben direct zicht over het water en de jeugd met de optimisten die zeilles krijgen van de naastgelegen zeilschool. We halen de fietsen uit de garage en gaan via een duidelijk fietspad naar Vesoul, dit zijn slechts een kleine 4 tot 5 km. Vesoul is een belangrijke plaats voor de regio en dat is aan alle openbare gebouwen duidelijk te zien. Wij bekijken het centrum met zijn voetgangersgebied, de fraaie gebouwen en nemen tot slot een gezellig terras en verorberen wat smakelijk vocht.
Wat ons opvalt is, dat hier handen geschut worden en gekust alsof er geen Corona bestaat. Natuurlijk doen wij daar niet aan mee en houden een gepaste afstand aan. Tegen de avond ga ik nog even zwemmen. Heerlijk, en dan te bedenken dat ze thuis in de regen zitten met harde windstoten en een veel te lage temperatuur voor de tijd van het jaar. Mij hoor je niet klagen.

Vrijdag 3 juli
Over deze dag kunnen we kort zijn, die wordt doorgebracht met luieren in de tuinstoel, zwemmen en suppen.

Zaterdag 4 juli
Vervelend voor de mensen thuis, maar ook deze dag zijn we nergens anders actief mee dan met luieren, afgewisseld door zwemmen en suppen.
Ofwel zoals een van de leden van het camperforum het omschrijft:
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.

Zondag 5 juli
Na al dat luieren zullen we dan toch eens wat meer moeten bewegen en dat gaan we doen. We gaan via de Voie Verte, een fietspad over een voormalige spoorbaan, een eind fietsen. Het fietspad gaat 27 km ver, maar dat gaan wij niet doen want je moet ook weer terug. Als we een kleine 15 km hebben afgelegd en het tijd vinden om op een terras de dorst te lessen hebben we nog steeds niets gezien waar dat zou kunnen gebeuren. Als ik een bewoner, die langs het fietspad woont, aanspreek blijkt dat er helemaal geen uitspanning, dorpje o.i.d. blijkt te zijn tot het eindpunt. Dus terug en dat drankje nemen we wel bij de camper want in Vesoul is ook alles dicht omdat het zondag is. Behoorlijk in het zweet, het is 28 graden, komen we terug, dus dat is gelijk zwemmen voor mij.

WEEK 2

Maandag 6 juli
Vannacht hebben we regen gehad, maar als we opstaan is het al weer droog en wordt het wederom een mooie dag. Voordat we daadwerkelijk weer verder gaan, maken we eerst even een stop in Pussey om onze mondvoorraad aan te vullen. Hierna rijden we via Besançon verder zuidwaarts en belanden uiteindelijk in Arc Et Senans onze nieuwe overnachtingsplaats. Het is geen al te grote plaats in het Departement van de Doubs en heeft als enige wat interessant is, een voormalige Zoutziederij die nu als museum fungeert. Wij hebben het museum niet bezocht omdat de Fransozen iets te amicaal met elkaar omgaan in alle drukte en dat in deze Coronatijd. Ik heb het van buitenaf en op de folder bekeken en dat was voor mij al genoeg. Wij staan vandaag in een mooi park achter het gemeentehuis, zeg maar een uit de kluiten gewassen imposante villa. We lopen hier nog steeds in korte broek en op slippers terwijl Nederland gebukt gaat onder harde wind en regen. Het was toch wel een goede keuze om naar het zuiden te rijden. Na een bezoek aan de nabijgelegen supermarkt voor een paar kleinigheidjes die we vergeten waren, trekken wij ons terug bij de camper onder de luifel met een koel glas vocht en een boek. Wat kan het leven toch eenvoudig en mooi zijn.

Dinsdag 7 juli
Vannacht is het behoorlijk koud geweest en dat is nog te merken als ’s morgens opstaan, om 9 uur is het nog slechts 13 graden. Om 11,30 uur gaan we weer rijden, het is niet ver, want onze bestemming is het plaatsje Domblans. Als we hier aankomen denken we, wat moet ik hier. Er is hier echt niets te beleven, buiten dat het een ideale overnachtingsplaats zou zijn als je op doorreis bent. Je staat hier heel rustig en kunt je tanks legen en weer vullen en dat voor nop. Dank aan de gemeente. Heb je een paar stevige schoenen en een goede conditie, dan is hier best wel wat te zien, een mooie burcht of een waterval, maar voor ons te veraf. Wij eten een hapje en gaan toch verder en wel naar Cousance. Hiervoor blijven we de D1083 ofwel Rn 83 volgen, gaan aan Lons le saunier voorbij en houden nog steeds de richting Lyon aan. Als we Cousance binnenrijden heb ik gelijk een goed gevoel. Het is een vriendelijk ogend dorpje met slechts een restaurant en een Tabac. De camperplaats ligt aan een klein parkje met een omheinde Jeu de Boullesbaan en een sanistation.
De camperplaats zelf is eigenlijk een normale parkeerplaats waar met enkele borden staat aangegeven dat deze plaatsen voor campers zijn gereserveerd. We staan hier prima, er staat nog een Franse camper en een Nederlandse. Later tegen de avond melden zich nog 2 Franse campers en zo blijft het lekker rustig. Inmiddels heeft het weer zich ook weer van de goede kant laten zien en zodoende zitten we een uurtje later in de korte broek bij de Tabac, eerst een koffie en daarna een lekker glas wijn te drinken.

We waren eerst aan een van de 3 tafeltjes bij het restaurant gaan zitten, maar daar mochten we alleen zitten om te eten, ook niet als ik zei dat het allang geen etenstijd meer was en het voor het diner nog veel te vroeg was. Nee, ging niet, nou dan lang leve de Tabac, waar we allervriendelijks worden ontvangen. Waarschijnlijk zijn we niet de eerste die dit gebeurt.

Woensdag 8 juli
Gisteravond tegen 12 uur vertrok een van de Franse campers en vanmorgen om 7 uur was nr 2 al aan de beurt. De Nederlander liet zich niet onbetuigd en vertrok om 8 uur, hoezo vakantie? Wij doen het rustig aan maar zijn door onze buren al aan de vroege kant ons ontbijt aan het verorberen. Toch is het pas 10 uur als we vertrekken, waar gaan we heen, naar Prissé nabij Mâcon. Prissé blijkt, als we al om 11,30 arriveren, een leuk klein plaatsje te zijn ten westen van Mâcon met een camperplaats aan de Voie Verte en direct bij een Cave Coöperatieve waar ze wijn verkopen.

We staan hier mooi op grind met tegenover ons een rij dikke oude loofbomen, een soort platanen, die heerlijk schaduw geven want die hebben we inmiddels wel nodig met 25 graden plus. De verdere rest van de dag wordt dan ook rond om de camper doorgebracht met de nodige verkoeling op het zijtafeltje naast de luie stoel.

Donderdag 9 juli
Vandaag zijn we via de Voie Verte, die naast de camperplaats loopt, naar Mâcon gefietst een afstand van ca. 12 km. Nadat we eerst de fietsen veilig bij de Tourist Information hebben gestald zijn we het centrum uitvoerig gaan bekijken. Wat ons opviel was dat er bijna geen toeristen rondliepen en van de buitenlanders hebben we slechts een ouder Engels stel en een Nederlands echtpaar met kinderen gezien. Inmiddels is de temperatuur opgelopen naar 32 graden terwijl ze thuis een beetje zitten te vernikkelen.

Tussen de middag nemen we samen met de locals een lekkere lunch waar ze op de placemat een hele reeks puzzels en sudoku’s hebben afgedrukt die natuurlijk ingevuld moesten worden. Ons toetje halen we op een terras aan de boulevard met uitzicht op de Saône.
Wat kan het leven toch mooi zijn.

Vrijdag 10 juli
Vanmorgen hebben we eerst boodschappen gedaan bij een grote SuperU die op slechts 1 km afstand ligt. Na de middag zijn we via het fietspad richting Cluny gegaan en hebben daarbij nog een paar aardige klimmetjes moeten nemen. Ook kregen we een verlichte tunnel van ca. 2000 m, ijskoud en het water liep overal van de rotswanden. Ben je wel eens in een grot geweest, nou dit was niet veel anders. Na de tunnel en weer een volgende steile klim hebben we de moed opgegeven en zijn omgekeerd. Terug in Prissé hebben we koffie gedronken in een speciaal koffie- en theehuis en hebben toen voor de dorst nog maar een pilsje gepakt bij de plaatselijke kroeg in het dorpscentrum.

Zaterdag 11 juli
Omdat ik graag morgen de zondagse rommelmarkt van Chalon sur Saône wil bezoeken rijden we vandaag al daar heen. We rijden heel eenvoudig via Mâcon over RN naar Chalon, een makkelijke weg en passeren nog Tournus, ook een mooie plaats om een stop te maken, maar vandaag niet. De officiële camperplaats in Chalon sur Saône is naast de parkeerplaats waar wij willen staan, maar daar willen we niet staan vanwege het stof. We wilden op de ronde parkeerplaats gaan staan, maar dat gaat niet meer lukken, ze hebben er een hoogtebalk geplaatst. Geen nood, naast het Maison des Vins is ook een ruime plaats waar we de camper half onder de bomen kunnen zetten. We staan prima hier, voor ons een zee van ruimte en achter ons een groot park met voldoende ruimte om de tuinstoel neer te zetten. Natuurlijk lopen we even het centrum in en zien dat er weinig veranderd is ten opzichte van het vorig jaar en ja het terras is nog even gezellig.

Zondag 12 juli
Lekker op tijd opgestaan en naar de rommelmarkt, lekker snuffelen. Dacht ik, er is geen rommelmarkt te bekennen. Zal wel alles te maken hebben met het Coronavirus, jammer. Wel is er een weekmarkt die door het hele voetgangersgebied loopt en dat is natuurlijk ook interessant. Vooral de verscheidenheid aan geuren die je hier aantreft. Nu heb ik het natuurlijk niet over de viskraam, die er natuurlijk ook staat, met zijn eigen geur. Nee ik heb het dan over met name de diverse kaaskramen, de bloemisten, de kruidenverkopers en natuurlijk niet te missen de grote wagen waar je gegrilde kip van het spit, met eventueel gebakken aardappelen en warme groente erbij, kan kopen zodat je gelijk je warme maaltijd al klaar hebt. En smaken doet het goed.

Na het eten houden we het wel voor gezien en maken ons klaar om te vertrekken. Waarheen? We gaan richting Morvan, dus de hoogte, heuvels en bossen in. Maar voor dat gaat gebeuren gaan we niet verder dan Autun, wat natuurlijk ook in de Morvan ligt maar nog een behoorlijk grote plaats is. De door ons beoogde camperplaats ligt op nivo bij een klein meer en dat is natuurlijk het doel van de dag, kijken of we daar kunnen suppen. Er is als je bij het meertje aan komt rijden nog een camperplaats op een mixparking met sanistation direct aan de oever van het meer, maar daar is het veel te druk met dagjesmensen. Wij rijden een paar honderd meter verder en staan op een grote parkeerplaats waar ca. 10 campers mooi op een rij staan, op Corona afstand, ca. 15 m boven het meer en we hebben hier een mooi uitzicht over dat meertje.
Zoals gezegd Autun is best wel een grote en historische (Romeinse) plaats, maar wij staan hier aan de rand van de stad en op korte afstand van het historisch centrum. Ook is hier in de directe nabijheid nog een oud amfitheater te zien. Om op het meertje te gaan suppen trekt me niet, allereerst moet ik dan met het supboard naar beneden sjouwen en ook weer terug en dat voor zo’n klein plasje, ja ik weet, ik ben een beetje verwend wat dat suppen betreft, maar er speelt ook dat het al ver in de middag is en we ook nog het oude centrum willen bekijken. Om dat oude centrum te bereiken moet je er wel een stevige klim voor over hebben. Natuurlijk wil ik de kerk bekijken, maar helaas er word gerenoveerd en alles zit in de steiger en is potdicht. Ach ja, dan maar van buiten af naar de kerk kijken vanaf een aangenaam terras waar ze een goede wijn serveren. Verder hebben we niet veel van het oude gedeelte gezien, gewoon omdat we geen zin hadden en het terras ons prima beviel.

WEEK 3

Maandag 13 juli
Vandaag gaan we verder de Morvan in, we hebben een stuwmeer op het oog waar het volgens campercontact aangenaam en rustig moet zijn. Voordat we daadwerkelijk naar het meer rijden gaan we eerst nog even in Salieu bij de Aldi en de B1 boodschappen doen want als het meevalt blijven we de komende dagen daar staan. De afstand tussen Autun en Salieu is ongeveer 35 km en dan naar het meer, Champeau en Morvan nog eens 12 km.
Als we bij het meer aankomen zien we dat we alle ruimte hebben, er kunnen wel 50 campers staan, maar er staat slechts een Franse en een Belgische camper met ruime afstand van elkaar.
Wij zetten ons er tussen en storen niemand vanwege de grote afstand van ca. 30m tot de volgende camper. Dit is het plekje wat ik zoek, direct aan het water, ruimte genoeg voor de luie stoel en tafel, mooi zwemwater en een grote waterplas om te suppen. Oh ja, vissen kan natuurlijk ook. Een nadeel heeft deze plaats wel, we hebben hier bijna geen internet bereik en helemaal geen GPS. Nadeel, och het is maar hoe je het bekijkt. Inmiddels is de temperatuur opgelopen naar 28 graden en wordt er natuurlijk gezwommen.

Dinsdag 14 juli
Vandaag is het feestdag in Frankrijk en wordt er zoals gebruikelijk de avond van te voren vuurwerk afgestoken, nou wij hebben niets gezien of gehoord. Toch wel heerlijk om zo afgelegen te staan. Wat ik wel gezien heb afgelopen nacht, een fantastisch duidelijke sterrenhemel, zo heb ik hem zelfs op de zee nog niet gezien. Zal wel door de hoogte komen en de gunstige weersomstandigheden met een kraakheldere hemel.
De Franse camper is gisteravond nog vertrokken en de Belg vertrekt vanmorgen ook al op tijd, zodat wij de hele omgeving voor ons alleen hebben, nou ja alleen, aan de overkant van het meer zie ik met de verrekijker nog een paar vissers. In de loop van de dag komen wat dagjesmensen die allen naar een verderop gelegen strandje gaan en er komt nog een Nederlandse camper, op zo’n 100m afstand bij ons staan.

Wat een plek, wat een rust en wat een uitzicht!

De dag wordt doorgebracht met zwemmen, suppen en een beetje wandelen. Het bevalt ons prima hier. Enig minpuntje is de weersverwachting, we krijgen morgen regen!

Woensdag 15 juli
En dat we regen kregen, dat hebben we gemerkt, het bleef vannacht hozen. Als we opstaan is het tijdelijk droog maar is de zon ver te zoeken. De weersverwachting geeft aan dat het hier in de Morvan de hele dag zal blijven regenen. We nemen de tijd en als we om 10.00 uur de mooie stek hier gaan verlaten is het even droog en rijden we eerst naar Salieu om inkopen te doen. Als we daar mee klaar zijn hebben we weer regen, ach ja dat is goed voor de natuur en de temperatuur blijft aangenaam, dus ons hoor je niet klagen.

Via Autun verlaten we de Morvan en rijden zo’n 60 km zuidwaarts richting Paray-Le-Monial. We willen daar in de buurt nog een paar dagen doorbrengen voordat we weer huiswaarts gaan.

We nemen een rustige route en genieten van het mooie landschap van de Bourgogne.

Ook stoppen we onderweg om een hapje te eten en vinden dan dat we lang genoeg hebben gereden als we op de kaart het plaatsje Genelard zien staan waar ze een camperplaats hebben vlakbij een sluisje in het kanaal. Als we daar aankomen herkennen we de plaats direct, verhip hier zijn we vorig jaar ook geweest, dat we dat vergeten waren! We gaan eerst maar eens onze tanks legen en vullen en zoeken dan de beste plek op voor de camper. Keuze genoeg want er is niemand, we hebben de hele camperplaats voor ons alleen. Nu weet ik nog van de vorige keer dat er slechts één plaats satelliet ontvangst heeft, dus daar parkeren wij ons mobiele huisje.

Het plaatsje Genelard is in feite een doorgaande weg met wat winkels en een Tabac waar je wat kan drinken en lectuur kan kopen. Aan de andere van het kanaal is een grote woonwijk met een supermarkt. Voor de gezelligheid hoef je hier in het plaatsje niet te zijn, maar dat maakt ons niet uit want we blijven toch bij de camper. Inmiddels heeft het weer ook weer zijn best gedaan en hebben we met zon en wat wolken daar niet over te klagen.
Via de app hebben we contact met het thuisfront en vernemen dat onze 2 sportfanaten graag in deze streek willen gaan mountainbiken zodat we hebben afgesproken vrijdag elkaar in Langres te ontmoeten om daarna te bezien hoe we verder gaan.

Donderdag 16 juli
Omdat we tijd genoeg hebben zijn we vanmorgen niet van de vroegste zodat we pas om 10.00 uur vertrekken. Wel is er inmiddels een probleem opgedoken, onze chauffeuse heeft problemen met de ogen, zodanig dat we het niet vertrouwen en met onze huisarts bellen met resultaat dat ze zich morgenvroeg bij de huisarts moet melden, want de klacht die ze heeft klinkt te ernstig om te wachten. Zo niet, dan moet ze nu naar een huisarts hier in Frankrijk, maar dat willen we natuurlijk liever niet. Ja en daar gaat dan de hele planning. We zouden pas vandaag over een week thuis zijn. De navigatie wordt geprogrammeerd en er wordt koers gezet naar huis, wat betekent dat we een aardig eindje rijden voor de boeg hebben. Dat rijden zal ik alleen moeten doen, niet dat dat erg is, want ik wil haar nu zeker niet laten rijden. Bij langere stukken willen we elkaar nog wel eens afwisselen, wat wel zo prettig is, maar zeker niet noodzakelijk.
We nemen een makkelijke route met veel autoweg en toch tolvrij, door via Chalon sur Saône, Dole, Vesoul, Epinal, Nancy en Luxemburg te rijden. Als we om 17.30 uur in Luxemburg aankomen gaan we eerst tanken en belanden daardoor in de file want het hele parkeerterrein staat mudvol. Dit hadden we niet verwacht daar het op de weg hierheen vrij rustig was ondanks het spitsuur. Uiteindelijk zijn we er door en vinden een vrije parkeerplek waar we op ons gemak wat eten. Het blijkt dat ze iets verderop aan de weg aan het werken zijn en de doorstroming van het verkeer daardoor stokt. Na het eten en wat rondlopen gaat het om 19.00 uur weer verder en merken we dat het verkeer inmiddels weer normaal doorstroomt. Doordat het al later is en de spits reeds voorbij is hebben we in Luik en Maastricht natuurlijk geen last van opstoppingen en zijn we om 21.30 uur weer thuis.
Het was vandaag een lange en niet geplande rit van 740 km die we wel ontspannen hebben kunnen rijden met de nodige rustpauzes.

De volgende morgen stuurt de huisarts, na een gedegen onderzoek, de chauffeuse gelijk door naar het ziekenhuis waar het bij de oogarts achteraf toch nog meevalt. Voorlopig nog niets ernstigs, wel moeten we het de tijd geven en afwachten hoe het euvel zich dan ontwikkeld.

We hebben deze reis 2006 km gereden en waren slechts 18 van de 25 geplande dagen onderweg.

0 Beoordelingen
Jouw beoordeling
Om een beoordeling te plaatsen moet je rechts bovenaan even inloggen